Friday, October 9, 2009

Tenaga dinamik BMW


Oleh AHMAD SYUKRAN ZAINUDDIN ahmadsyukran.zainuddin@kosmo.com.my
Model BMW X3 xDrive20d Executive Edition misalnya dipasang dengan enjin diesel terkini. Enjin empat silinder dengan blok aluminium sepenuhnya itu mampu menghasilkan kuasa sehingga 130kW dan 20 kilogram lebih ringan.

Akhirnya, teknologi yang menjadi dambaan peminat automotif dunia kini tiba di pasaran tempatan. Dibawakan oleh pihak BMW Malaysia, teknologi termaju enjin diesel yang dikenali sebagai Efficient Dynamics itu pasti membuka satu lembaran baru dalam usaha penggunaan bahan api lebih cekap di Malaysia.

Penerimaan pengguna terhadap teknologi itu terbukti menerusi angka jualannya di seluruh dunia. Pada tahun 2008 sahaja, sebanyak 700,000 unit kenderaan yang dilengkapi teknologi Efficient Dynamics berjaya dijual di Eropah.

Menjelang akhir tahun ini, dijangka sebanyak satu juta kenderaan BMW berteknologi itu akan berada di atas jalan raya. Populariti jentera keluaran BMW itu banyak disokong oleh lebih 30 anugerah yang diperolehnya dalam tempoh 10 tahun berikutan kecekapan penggunaan bahan api dan prestasi yang ditawarkannya. Tidak hairan juga jika enjinnya dinobatkan sebagai International Engine of the Year Awards.

Pihak Berkuasa Pengangkutann Motor Persekutuan Jerman mengiktiraf BMW sebagai jenama premium paling menjimatkan pada awal tahun ini.

Apa sebenarnya teknologi Efficient Dynamics? Ia terdiri daripada teknologi High Precision Injection (HPI), BMW Advanced Diesel Engine, Electric Power Steering, Brake Energy Regeneration, reka bentuk aerodinamik dan penggunaan material binaan yang ringan.

HPI yang menjadi teknologi utama dalam Efficient Dynamics dilengkapi dengan rangkaian penyuntik Piezo. Ia diletakkan di antara injap-injap bagi membolehkan proses pembakaran bahan api yang sempurna dan bercekapan tinggi.

Sementara teknologi Brake Energy Regeneration pula membolehkan bateri dicaj menggunakan tenaga kinetik apabila pemandu mengangkat kaki daripada pedal minyak dan menekan brek. Tenaga elektrik daripada bateri itu akan digunakan untuk operasi seluruh peralatan elektrikal dalam kenderaan tersebut.

Reka bentuk aerodinamik yang optimum digabungkan dengan inovasi pengurangan beban melalui penggunaan material ringan seperti aluminium dan magnesium. Hasilnya, ia bukan sahaja meningkatkan tahap penghantaran kuasa, malah menjadikan jentera berasa lebih tangkas.

Pengarah Urusan BMW Malaysia, Geoff Briscoe menyifatkan pengenalan model BMW berenjin diesel dilihat tepat pada masanya. Ia berikutan perubahan kesedaran pengguna Malaysia terhadap alam sekitar, selain inisiatif kerajaan memperkenalkan diesel gred Euro 2.

"Kami memberi fokus istimewa terhadap teknologi diesel di sini. Wujud banyak salah faham bahawa minyak diesel tidak bersih, mahal dan bising. Sedangkan enjin diesel menawarkan 20 peratus lebih kuasa kuda, 75 peratus lebih tork, 30 peratus pengurangan penggunaan bahan api dan 20 peratus kurang mengeluarkan gas karbon monoksida (CO2).

"Pengguna juga boleh berjimat kerana harga diesel 10 sen lebih murah berbanding petrol. Perkiraannya begini, jika memandu tujuh hari seminggu, dua hari daripadanya anda seakan-akan memandu menggunakan diesel secara percuma," kata Briscoe dalam ucapan alu-aluannya.

Perlu diingatkan bahawa teknologi ini tidak terhad kepada model-model tertentu sahaja. Justeru, BMW Malaysia menawarkan empat model diesel terbaru seperti BMW 320d Sports, BMW 520d Sports Edition, BMW X3 xDrive20d Executive Edition dan BMW 730Ld. Lebih menarik lagi, model paling laris iaitu BMW 320i Sports hanya kurang RM7,000 berbanding BMW 320d Sports. Satu tawaran yang nyata sukar untuk diketepikan.

Enjin diesel binaan BMW juga memberikan model BMW 320d tork maksimum sehingga 350Nm, terbaik dalam kelasnya. Ini membolehkannya mencecah kelajuan 100 km/j dalam hanya 8.4 saat.

BMW juga mendakwa dengan satu tangki penuh, enjin itu membolehkan anda boleh pergi sejauh 1,000 kilometer!

Menjawab skeptikal pengguna Malaysia terhadap kualiti diesel yang ada di stesen minyak seluruh negara, Pengurus Pembangunan Produk BMW Malaysia, Daren Ching menegaskan bahawa model-model diesel BMW itu tidak berdepan sebarang masalah dengan realiti diesel tempatan yang bersulfur tinggi.

"Kami cuma mengalihkan diesel particle filter (penapis partikel diesel) daripada model-model yang dipasarkan di Malaysia. Pengguna tidak perlu bimbang tentang prestasinya," kata Daren.

Ditanya mengenai penerimaan orang ramai terhadap produk terbaru itu, Briscoe yakin permintaan akan meningkat menerusi promosi dari mulut ke mulut.

Bermula 3 Oktober, kesemua empat model BMW EfficientDynamics itu boleh dilihat secara dekat di 14 buah bilik pameran BMW di seluruh negara.

Harga jualan bagi model-model ini tidak termasuk insuran, tetapi ia hadir bersama BMW servis yang meliputi jaminan selama tiga tahun atau 60,000 km perbatuan dan penyelenggaraan.

*BMW 320d Sports: RM255,800

*BMW 520d Sports Edition: RM379,800

*BMW X3 xDrive20d Executive Edition: RM333,800

*BMW 730Ld: RM698,800

Honda Stream RSZ






Oleh AHMAD SYUKRAN ZAINUDDIN
ahmadsyukran.zainuddin@kosmo.com.my

Dibina untuk keluarga dan digayakan untuk si bujang, Honda Stream generasi kedua yang dikenali sebagai Stream RSZ itu nyata memiliki banyak kelebihan tersendiri.

Saya harus mengakui bahawa jentera yang baru dipandu uji ini merupakan varian terbaik model Stream. Model yang terhasil daripada gabungan segmen MPV dan station wagon itu nyata mampu mengukuhkan lagi kenyataan bahawa kenderaan untuk keluarga juga boleh disuntik dengan elemen sporty.

Penampilan penuh gaya Honda Stream RSZ berwarna putih mutiara itu banyak disumbangkan oleh bodykit penuh RSZ. Ia meliputi bumper hadapan yang lengkap bersama sepasang lampu kabus, gril radiator dengan emblem Honda dan RSZ berwarna merah putih, skirt sisi serta bumper belakangnya. Lampu utama jenis HID (High Intensity Discharge) itu diletakkan dalam perumah berwarna hitam. Kemudian, wajah itu disempurnakan dengan rim aloi lima jejari bersaiz 17 inci.

Itu untuk bahagian luarnya. Secara peribadinya, saya cukup menyukai tona yang digunakan untuk kokpitnya. Warna hitam memonopoli setiap inci ruang. Sama ada papan pemuka, panel sisi mahupun tempat duduk. Tempat duduk yang dibalut dengan material berkualiti tinggi itu juga memberi sokongan sebaiknya kepada tubuh agar perjalanan jauh tidak terasa terlalu meletihkan.

Tiada sebarang corong pendingin hawa khas untuk penumpang belakang. Jangan bimbang, udara sejuk mampu sampai kepada anda kerana empat corong udara bersaiz besar yang ada pada papan pemuka dapat menjalankan fungsinya dengan cukup baik.

Walaupun Stream RSZ boleh menempatkan tujuh orang dengan selesa, tetapi dua tempat duduk paling belakang boleh dikatakan lebih sesuai untuk kanak-kanak. Bagi memaksimumkan ruang penyimpanan barang dan menjadikannya lebih luas, tuil gear diletakkan pada konsol tengah bersebelahan dengan butang kawalan pendingin hawa. Tuil brek tangan juga ditiadakan dan diganti dengan brek yang diletakkan di sebelah pedal brek.

Benda pertama yang akan saya keluarkan daripada Stream RSZ adalah unit audio double DINnya. Bukan tidak cantik, tetapi pemain cakera padat, muzik format mp3 dan USB itu kurang mesra pengguna.

Percaya atau tidak, agak sukar untuk anda mencari frekuensi stesen radio secara manual. Kalau dilakukan secara automatik pula, susah sekali ia akan 'melekat' pada stesen radio yang anda mahukan. Mujur juga ia boleh memainkan muzik daripada mp3 dan bunyi yang dihasilkan oleh pembesar suaranya memuaskan.

Stream RSZ dipasang dengan unit enjin bersesaran 1.8 liter sebagaimana yang ada pada model Stream standard. Tidak dapat dinafikan bahawa enjin i-VTEC SOHC itu perlu dipaksa bekerja sedikit keras untuk mengheret tubuhnya yang agak besar.

Namun, ia tidaklah seteruk yang disangka kerana responsif enjinnya masih boleh dirasai dengan ketara apabila jarum memanjat angka 4,000 rpm ke atas.

Bagi mereka yang gemar untuk mengawal sendiri kedudukan gear sewaktu memandu, anda boleh melakukannya menerusi paddle shifter pada bahagian belakang stereng. Harap-harap kuasa yang diagihkan menerusi gear lima kelajuan itu mampu menepati ekpektasi anda.

Kuasa membrek yang ditawarkan oleh sistem brek cakera ventilasi pada roda hadapan dan gelendong dalam cakera pasti menghilangkan keraguan setiap pemandunya. Dilengkapi bersama sistem brek anti kunci (ABS) dan EBD, keselamatan aktif yang dipadankan bersama dua beg udara SRS itu tidak pernah berkompromi dengan sebarang kemungkinan buruk yang boleh berlaku pada bila-bila masa.

Jika anda memandu dalam keadaan releks dan jarum rpm berlegar di antara 1,000 hingga 3,000 rpm, perkataan ECO pada paparan meter akan menyala. Itu maksudnya, enjin bergerak dalam mode ekonomi.

Berbanding model Stream standard, Stream RSZ telah direndahkan sebanyak 45mm bagi memberikannya titik graviti lebih rendah. Ciri itu mengoptimumkan rekaan lantai rata pada model stream untuk menawarkan tahap pemanduan yang lebih stabil.

Bersaing dengan model seperti Toyota Wish dan Mazda5, Stream RSZ turut dipasarkan di Hong Kong, Macau, Brunei dan Singapura, selain Jepun. Sejak menemui khalayak pada tahun 2006, jualannya mencecah lebih 59,000 unit.

Stream RSZ hadir dalam empat warna pilihan iaitu putih, hitam, merah dan kelabu. Ia dijual pada harga RM155,980 seunit (di atas jalan dengan insurans).

Naza to assemble ASEAN Peugeot 207 Sedan in Gurun from October 2010



Peugeot and Naza signed an MoU for the assembly of the Peugeot 207 Sedan in Paris today. Naza’s plant in Gurun will be the production hub for the 207 Sedan for the ASEAN region from October 2010 onwards. For now, the Gurun plant will be the only right hand drive 207 Sedan assembler in the world. A production of 18,000 units a year is planned.

The 207 Sedan is essentially an updated 206 Sedan based on the 206 chassis. Previous stories revealed that it will be offered with a 1.6 liter engine, which is up from the 1.4 liter found in the Naza 206 Bestari.

The project is referred to internally by Naza as the T33 Project. Naza is the current franchise holder for Peugeot here in Malaysia under its company Nasim Sdn Bhd. They’ve made a name for offering excellent value for money pricing for locally assembled cars such as the 308 and the 407, something that is really unusual with Continental makes here in Malaysia.

Ever since taking over the Peugeot franchise, Peugeot sales in Malaysia have risen from 748 units for the whole of 2008 to the current figure of 2758 units as of August 2009.



Read more: http://paultan.org/topics/cars/peugeot/#ixzz0TRZMhNPh


Read more: http://paultan.org/topics/cars/peugeot/#ixzz0TRZGLDUL

Wednesday, October 7, 2009

Lebih mewah, lebih kuasa


KETIKA model pertama kenderaan sport utiliti (SUV) Fords Escape dilancarkan kira-kira lapan tahun lalu, ramai mengingati iklan jentera itu di kaca televisyen yang menggunakan Escape sebagai pemain bola sepak.

Iklan berkenaan yang menggambarkan kelasakan dan ketangkasan bertanggungjawab memperkenalkan model Escape di pasaran tempatan.


Kini, pengedar kenderaan Ford, Sime Darby Auto ConneXion Sdn Bhd (Auto ConneXion) membawa jentera itu semula ke pasaran dengan gaya lebih terkini, mewah dan berkuasa.

Model yang diimport sepenuhnya (CBU) dari Filipina itu memasuki pasaran Jun lalu dan peluang memandu uji model Ford Escape 2.3L 4X4 XLT pastinya satu pengalaman menarik.

Rupa luarannya diberi nafas baru, seratus peratus berbeza berbanding model pertama.

Escape kini lebih aerodinamik dan berwajah global berbanding model terdahulu lebih kepada rekaan barat yang berkotak.

Beberapa sentuhan kosmetik seperti gril hadapan krom lebih lebar, lampu antikabus bulat di dalam perumah baru menjadikan rupa SUV ini lebih segar.

Malah, lampu belakang LED sangat menarik serta membantu pemandu belakang melihat lebih jelas terutama ketika membrek.

Walaupun Escape bersaiz sederhana, ketelitian kejuruteraan Ford menjadikan model ini tampak besar dan tampan.

Ruang dalamannya menggunakan warna cerah (Beige) manakala kokpit tengah dberi sentuhan warna titanium.

Susunan butang kawalan hawa dingin dan pemain audio baru terlalu ringkas, tetapi mudah dicapai pemandu dan penumpang hadapan.

Lima penumpang dewasa bersama ruang barangan belakang menjadikannya kenderaan paling sesuai untuk beriadah bersama keluarga atau kawan-kawan.

Satu lagi ciri yang perlu ada bagi sebuah SUV adalah bumbung suria dan Escape menjadi antara model SUV saiz sederhana dilengkapi kemudahan itu.

Balutan kulit mewah menambahkan lagi keselesaan terutama ketika melakukan perjalanan jauh.

Ford Escape 2.3L 4X4 XLT dibekalkan dengan nadi terbaru yang didatangkan bersama teknologi Variable Valve Timing (VVT) dan Electronic Throttle Control (ETC) yang menyalurkan tenaga tambahan seterusnya berjaya mengurangkan penggunaan bahan api.

Model terbaru ini menempatkan tombol gear di lantai berbanding bahagian leher stereng pada model terdahulu.

Padanan sistem suspensi Independent Multilink mengurangkan olengan ketika mengambil selekoh manakala pecutan di jalan raya memuaskan.

Jentera bergaya ini mampu memecut sehingga 165 km/j, tetapi faktor fizikalnya yang tinggi agak menggusarkan.

Sistem Control Trac II membolehkan keempat-empat roda dikunci apabila jentera memerlukan lebih cengkaman sewaktu melalui jalan tidak rata atau berbukit.

Escape ditawarkan dengan beg udara berkembar hadapan dan beg udara sisi serta Brek Anti Kekunci (ABS) bersama EBD pada keempat-empat rodanya.

Dengan harga RM134,837 (tak termasuk cukai jalan dan insurans), Escape bakal menarik perhatian mereka yang mahukan SUV moden lasak dan bergaya urban.

>SPESIFIKASI

Ford Escape 2.3 4x4 XLT

Enjin: Durateq 2,261cc empat silinder DOHC 16V VVT dan ECT

Kuasa maksimum: 154hp pada 6,000 rpm

Tork maksimum: 200Nm pada 4,000 rpm

Transmisi: Automatik empat kelajuan

Ciri keselamatan: ABS, EBD, bed udara hadapan berkembar dan sisi

Harga: RM134,837 tak termasuk cukai jalan dan insurans.

Tayar yang dicadangkan: ContiCrossContact LX 215/70 R16 100T


Oleh Mohd Razlan Salleh
mrazlan@nstp.com.my
http://www.hmetro.com.my/Current_News/myMetro/Tuesday/Vroom/20091006111011/Article/indexv_html

Chery Eastar 2.4L MPV




Chery Car Prices